|

Jak spać z gipsem na nodze?

Jak spać z gipsem na nodze?

Czasami bierzemy za pewnik, jak ważny jest komfort, jeśli chodzi o dobry sen. Jednak może być trudno wygodnie i bezpiecznie zasnąć podczas rekonwalescencji po złamaniu kości lub złamaniu. Biorąc pod uwagę, jak ważny jest sen w procesie gojenia, oto kilka wskazówek ekspertów dotyczących uzyskania wysokiej jakości snu po złamaniu kości.

Spanie ze złamaną kością

Pierwsze dni po złamaniu kości mogą być przytłaczające. W większości przypadków będziesz leczony przez specjalistę ortopedę, który przekaże Ci specjalne instrukcje dotyczące tego, jak dbać o złamaną kość, a także czego nie robić, gdy masz szynę lub gips. Pamiętaj, aby postępować zgodnie z tymi instrukcjami i zadawać wszelkie pytania.

Kiedy masz złamaną kość, może być trudno czuć się komfortowo. Spanie ze złamaną kością będzie trudne, szczególnie w ciągu pierwszych kilku dni. Poniższe wskazówki mogą pomóc to złagodzić:

Ułóż się wygodnie

Ułożenie się wygodnie będzie prawdopodobnie najtrudniejszą częścią snu. Znalezienie pozycji, która wspiera złamaną kość jest najważniejsze, ale reszta ciała również musi być wygodna. W zależności od lokalizacji złamanej kości, prawdopodobnie będzie to pozycja na plecach lub na boku, podpierając dotknięty obszar poduszkami lub poduszkami. Jeśli masz regulowaną podstawę, nadszedł czas, aby z niej skorzystać, aby uzyskać zrównoważoną pozycję.

Kontroluj swój ból

Przyjmuj leki zgodnie z zaleceniami. Lekarz poinformuje, jakie leki należy przyjmować i w jaki sposób. Jeśli masz pytania lub wątpliwości, koniecznie zapytaj. Leki są dostarczane, aby pomóc w radzeniu sobie z bólem. Nieprzyjmowanie ich w razie potrzeby może pogorszyć samopoczucie. Pomocne mogą być również zabiegi niemedyczne. Przykładanie lodu do obszaru może pomóc kontrolować ból i zmniejszyć stan zapalny.

Podnoszenie i poruszanie nogi

Posiadanie wspierającego materaca lub powierzchni do spania jest bardzo ważne – obwisły materac może wywierać niepotrzebny nacisk na punkty bólowe. Może to pomóc w uzyskaniu komfortu i zadomowieniu się. Następnie podnieś chore ramię lub nogę powyżej serca za pomocą poduszek lub piankowych podpór lub regulowanej podstawy łóżka. Złamane kości rąk lub nóg muszą pozostać uniesione, aby ograniczyć ruch i zmniejszyć ból oraz obrzęk w miejscu złamania.

Unikaj wywierania nacisku

Pamiętaj, aby nie wywierać nacisku na złamaną kość, co może powodować większy ból, obrzęk lub dyskomfort. Dodanie ciężkich lub obciążonych koców może to spowodować. Może się to również zdarzyć, jeśli do łóżka wpuszczasz zwierzęta lub dzieci lub jeśli śpisz z partnerem. Jeśli jesteś w stanie odizolować się od innych osób, zrób to przez kilka pierwszych tygodni.

Pamiętaj również, aby nie pozostawać zbyt długo w jednej pozycji. Powoduje to ucisk na pośladki, plecy, biodra lub inne obszary. W skrajnych sytuacjach długotrwałe przebywanie w jednej pozycji może powodować odleżyny lub rany i prowadzić do infekcji.

Spanie w pozycji leżącej – unikaj spania na brzuchu

Może się okazać, że leżenie na płaskim materacu nie jest wystarczająco wygodne. Możesz użyć dodatkowych poduszek, pianki lub regulowanej podstawy, aby się podeprzeć. Jeśli jednak to nie wystarczy, najlepszą opcją może okazać się spanie w pozycji leżącej, takiej jak fotel rozkładany.

Spanie na plecach lub na boku jest najlepsze w prawie każdym przypadku. Najlepiej jest unikać spania na brzuchu, ponieważ nie ma zbyt wielu złamań, które skorzystałyby na spaniu na brzuchu. Pozycja ta może powodować dodatkowe obciążenie kontuzjowanego obszaru i może skutkować dalszym bólem lub dyskomfortem. Spanie na brzuchu nie jest zalecane w przypadku złamania żeber, obojczyka i barku, by wymienić tylko kilka z nich.

Jak spać z gipsem na nodze?

Spanie ze złamaną nogą może być niewygodne, a zalecenia dotyczące snu mogą zależeć od miejsca złamania nogi.

W podudziu znajdują się dwie kości: piszczelowa i strzałkowa. Zaleca się spanie na plecach, a noga powinna być uniesiona. Jeśli masz regulowane łóżko, jest to łatwe, ale możesz również unieść dolną część nogi na poduszkach, podparciu lub poduszce. Z takim złamaniem masz więcej swobody z górną częścią ciała, a nawet możliwość spania na boku z uniesioną nogą.

Złamanie kości udowej może znacznie utrudnić spanie. Kość ta jest najsilniejszą kością w organizmie. Choć trudno ją złamać, w przypadku złamania może być bardzo bolesna, a rodzaj złamania określi sposób leczenia przez personel medyczny. Czasami potrzebny jest sprzęt, który utrzymuje kość w miejscu. Nazywa się to trakcją, a w takim przypadku będziesz musiał leżeć płasko na plecach, dopóki kość nie zostanie naprawiona.

W przypadku złamania kości udowej zazwyczaj konieczna jest operacja. W zależności od sposobu leczenia, do kości może zostać przymocowany sprzęt, taki jak pręty i śruby po zewnętrznej stronie nogi. Ponownie, będzie to wymagało pozostania na plecach z ograniczonym ruchem. W przypadku złamań niewymagających operacji, od biodra do stopy zostanie założony gips lub szyna, uniemożliwiając wszelkie ruchy nogi, utrzymując ją płasko.

Noga będzie lekko uniesiona, aby zmniejszyć obrzęk i ból. Pod głowę i ramiona można podłożyć poduszki, ale reszta ciała pozostanie płaska, dopóki lekarze nie pozwolą na poruszanie się, obracanie lub wstawanie z łóżka.

Często zadawane pytania dotyczące spania ze złamaną kością

  • Dlaczego ból związany ze złamaniem nasila się w nocy? W nocy dochodzi do spadku hormonu stresu – kortyzolu, który ma właściwości przeciwzapalne. Ponieważ obniżenie poziomu kortyzolu może wywołać stan zapalny, może to powodować ból, czy to w przypadku złamań, czy nawet zwykłego bólu stawów.
  • Czy ciało leczy urazy podczas snu? Sen to czas, w którym organizm odpoczywa i regeneruje się. Podczas głębokiego snu hormony wzrostu odbudowują uszkodzone tkanki. Sen to także czas obniżonego poziomu kortyzolu. Podwyższony poziom kortyzolu może wpływać na gęstość kości i zmniejszać wchłanianie wapnia przez kości, co oznacza, że konieczne jest zapewnienie odpowiedniej jakości snu.
  • Czy twoje ciało leczy się, gdy nie śpisz? Najnowsze badania pokazują, że jeśli chodzi o gojenie się ran, nasze ciała goją się znacznie szybciej, jeśli uraz został odniesiony w ciągu dnia, a nie w nocy, ze względu na sposób, w jaki rytmy dobowe kontrolują funkcjonowanie komórek.
  • Jaka jest najzdrowsza pozycja do spania? Spanie na plecach oferuje najwięcej korzyści zdrowotnych. Chroni kręgosłup, a także może pomóc złagodzić ból bioder i kolan. Spanie na plecach wykorzystuje grawitację, aby utrzymać ciało w równym ułożeniu nad kręgosłupem. Może to pomóc zmniejszyć niepotrzebny nacisk na plecy lub stawy.
Jak spać z gipsem na nodze?

Podobne wpisy