Awiofobia – lęk przed lataniem samolotem

Awiofobia – lęk przed lataniem samolotem

Strach przed lataniem lub awiofobia może sprawić, że przygotowanie do wejścia na pokład samolotu będzie stresujące. W skrajnych przypadkach może również powodować całkowite unikanie latania.

Pomysł, że latanie jest jedną z najbezpieczniejszych form podróżowania, nie zawsze wystarcza, aby zapobiec rozwojowi lęku przed lataniem. Kilka aspektów lotu, od dziwnych ruchów i hałasów po przebywanie w ograniczonej przestrzeni, może między innymi wywołać strach przed lataniem.

Można jednak podjąć kilka kroków, które pomogą przezwyciężyć tremę przed i w trakcie lotu oraz zmniejszyć ogólny wpływ na zdrowie psychiczne.

Awiofobia – co to jest?

Awiofobia to termin kliniczny oznaczający lęk przed lataniem, fobię przed lataniem lub strach przed lataniem. Jest to paraliżująca forma lęku, która została sklasyfikowana przez Diagnostyczny i Statystyczny Podręcznik Zaburzeń Psychicznych jako specyficzna fobia, charakteryzująca się wyraźną niechęcią do latania samolotami lub ogólnie jakimkolwiek typem samolotu.

Awiofobia charakteryzuje się wyraźną niechęcią do latania samolotami lub ogólnie jakimikolwiek statkami powietrznymi. Objawy lęku przed lataniem obejmują (przed lub w trakcie lotu) drżenie lub dreszcze, przyspieszone tętno lub kołatanie serca, pocenie się, duszność, zawroty głowy, nudności, mętne myślenie lub dezorientację i silne rozdrażnienie.

Statystyki pokazują, że to zaburzenie lękowe jest dość powszechne i może naprawdę negatywnie wpłynąć na jakość życia danej osoby. Według Stratosjets.com dane pokazują, że w USA:

  • Od 33% do 40% wszystkich ludzi doświadcza jakiejś formy lęku przed lataniem.
  • 60% cierpiących doświadcza ogólnego niepokoju podczas lotu (i przed nim), ale z łatwością radzą sobie bez pomocy.
  • Od 2,5% do 5% populacji cierpi na paraliżujący lęk, prawdziwy strach przed lataniem, który jest klasyfikowany jako fobia kliniczna.

Objawy awiofobii – lęku przed lataniem

Chociaż przyczyny awiofobii mogą być różne, u osób doświadczających fobii może wystąpić którykolwiek (lub kilka) z poniższych objawów przed lub w trakcie lotu [3]:

  • Drżenie lub dreszcze
  • Zwiększone tętno lub kołatanie serca
  • Pocenie się
  • Duszność
  • Zawroty głowy
  • Nudności
  • Zamglone myślenie lub dezorientacja
  • Podrażnienie

Dla wielu czytających te słowa, nawet sam pomysł podróży lub rezerwacji biletu lotniczego może wywołać te objawy.

Jak pokonać awiofobię – strach przed lataniem?

Łatwo jest pomyśleć, że jednym ze sposobów radzenia sobie ze strachem przed lataniem jest po prostu unikanie samolotów. To jednak grozi rozwinięciem się innej fobii – agorafobii lub lęku przed wychodzeniem z domu. Co więcej, możesz przegapić wyjątkowe wydarzenia w życiu, takie jak wesela i zjazdy rodzinne.

Co więc możesz zrobić? Oto kilka przydatnych wskazówek dotyczących strachu przed lataniem:

  • Edukuj się. Samoloty są bardzo bezpieczne i wydajne, a piloci są doskonale wyszkoleni. Przeczytaj więc o tym, jak bezpieczny jest start, lot i lądowanie – i miejmy nadzieję, że będziesz szczęśliwie uspokojony.
  • Wybierz odpowiedni fotel dla siebie. Jeśli odczuwasz niepokój w małych przestrzeniach, siedzenie przy oknie może być dla Ciebie najlepsze. Być może unikaj siedzenia przy przejściu, gdzie możesz zostać potrącony. Możesz też wybrać miejsce w pobliżu skrzydła, gdzie będziesz odczuwać mniej turbulencji.
  • Odwróć swoją uwagę. Jeśli jest to lot długodystansowy, obejrzyj lekki film, weź ze sobą wciągającą książkę lub posłuchaj zabawnego podcastu.
  • Zrelaksuj się. Ćwicz techniki oddechowe lub relaksacyjne.
  • Nie lataj sam. Lataj z zaufanym przyjacielem lub członkiem rodziny.
  • Poszukaj wsparcia – w razie potrzeby porozmawiaj z personelem pokładowym, który służy pomocą.

Hipnoza i terapia na awiofobię – strach przed lataniem

Jeśli twoja aerofobia jest naprawdę poważna i wpływa na jakość twojego życia, możesz chcieć skorzystać z terapii strachu przed lataniem. Oto niektóre z dostępnych metod leczenia.

Hipnoza lęku przed lataniem

Hipnoterapia wykorzystuje techniki relaksacyjne do umieszczania silnych i pozytywnych sugestii w podświadomości, aby pomóc ci poczuć się bezpiecznie i mieć kontrolę. Sprawiając, że czujesz się spokojniejszy i wzmocniony, może to być bardzo skuteczne leczenie.

Terapia poznawczo-behawioralna (CBT)

Terapia ta może pomóc zmienić sposób myślenia o lataniu. W jaki sposób? Pomagając ci być lepiej poinformowanym – ucząc się o tym, jak działają samoloty lub przeglądając statystyki bezpieczeństwa dotyczące podróży lotniczych w porównaniu z innymi formami podróży. Terapia może również dać ci techniki radzenia sobie z niektórymi wyzwalaczami – takimi jak głębokie oddychanie lub medytacja. Możesz także nauczyć się „odreagowywać” negatywne myśli o lataniu, gdy się pojawią.

Terapia ekspozycyjna

Terapia ta polega na stopniowej ekspozycji na miejsca, myśli lub sytuacje związane z podróżami lotniczymi. Możesz odwiedzić lotnisko i obserwować przylatujące i odlatujące samoloty. Możesz też skorzystać z narzędzi rzeczywistości wirtualnej, takich jak komputerowe symulacje lotów.

Fakty, które pomogą przezwyciężyć awiofobię – strach przed lataniem

Kiedy ludzie cierpią z powodu strachu przed lataniem, mogą wyobrażać sobie różne straszne scenariusze. Ale czasami dobre, zimne fakty mogą pomóc w radzeniu sobie z lękiem. Jeśli myśl o lataniu wywołuje u Ciebie zimny pot, weź pod uwagę te fakty.

  • Latanie jest najbezpieczniejszą formą transportu – według badań przeprowadzonych przez Uniwersytet Harvarda, szanse na katastrofę lotniczą wynoszą 1 na 1,2 miliona, a szanse na śmierć w katastrofie lotniczej wynoszą 1 na 11 milionów. Ponadto każdego roku ponad 4 miliardy ludzi podróżuje bezpiecznie samolotem.
  • Piloci linii lotniczych są poddawani ponownym testom co sześć miesięcy, aby udowodnić swoje kompetencje.
  • Samolot może bezpiecznie latać tylko z jednym silnikiem, a nawet lądować bez niego.
  • Maski tlenowe działają – gdy ciśnienie tlenu w kabinie spadnie poniżej określonego poziomu, torby zawierające maski tlenowe automatycznie opadną.
  • Turbulencje nie są niebezpieczne – mogą być nieprzyjemne i denerwujące, ale turbulencje są normalną częścią lotu i nie są w żaden sposób niebezpieczne dla samolotu.

Podsumowanie

Strach przed lataniem to powszechny problem, który może mieć kilka przyczyn. Możesz podjąć kroki w celu opanowania lęku, które obejmują formalne opcje leczenia, takie jak CBT lub leki, lub wykorzystanie umiejętności radzenia sobie, które pomogą Ci zmniejszyć ogólny strach lub niepokój zarówno przed lotem, jak i w jego trakcie.

Jeśli okaże się, że trudno jest kontrolować strach, warto porozmawiać z lekarzem lub specjalistą ds. zdrowia psychicznego. Mogą oni zaproponować dodatkowe sposoby radzenia sobie z lękiem, leki lub inne metody leczenia.

Awiofobia – lęk przed lataniem samolotem

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38586310

Podobne wpisy